Gazeta codzienna

Sztuka. Kultura. Nauka.

* * *
Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego świata w sobie zamykający dla informacji pospolitej. Od 3 stycznia 1661.
piątek, 14 Grudzień, 2018 - 23:09

Dziwne inwestycje w czasach kryzysu

pon., 12/08/2013 - 16:35
Kategoria: 

Korki w centrum miasta? Zamiast przywrócić do stanu używalności 4-torową linię przez centrum miasta, pozbawioną niemal stacji pośrednich, wydamy - bagatela- 4170 mln PLN na zdublowanie tego elementu infrastruktury kolejną 2-torową linią, z przystankami oddalonymi o 500-700 metrów od zdublowanej 4-torowej linii przez centrum.

Upadają państwowe linie lotnicze? Uratujmy je nowoczesnymi samolotami? To co, że nieprzygotowane maszyny mające "teething problems" kosztowały do tej pory już 100 mln PLN strat w państwowej linii lotniczej, wciąż żyjącej tylko dzięki pomocy publicznej.

Nie działa krajowa kolej pasażerska? Zamówmy szybsze pociągi. To tylko- bagatela- 2700 mln PLN dodatkowo. Pociągi pojadą powoli, z prędkością składów klasycznych (nowych torowisk całkowicie brak). KOnkurencyjny pociąg miejscowej konstrukcji rozpędził się do 212 km.h na najszybszej trasie kolejowej w kraju, ale dla podejmujących decyzje ważne były czynniki o których dziś niewiele wiemy. Producent jest znany z nietypowych stosunków i kontrowersyjnych biznesowo zachowań rynkowych.

Przewoźnik podaje zupełnie nieprawdziwe dane na temat stanu infrastruktury, obiecuje start usług za rok czy za półtora roku. Tymczasem na szlabanie granicznym zawisł projekt innej kolei szybkiej prędkjości w Polsce- prywatnej firmy Leo Express, dysponującej 5 sztukami nardzo nowoczesnych zespołów firmy Stadler Rail (480 Flirt), kosztujących ponad 250 mln PLN wg niepotwierdzonych informacji. Ich prędkość maksymalna to 160 km/h.

We wrześniu 2010 LEO Express zamówił 5 sztuk 5-członowych FLIRT-ów od szwajcarskiej firmy Stadler Rail. Realizacja zamówienia rozpoczęła się we wrześniu 2011 w zakładzie firmy w Siedlcach. W lutym 2012 zakończyła się produkcja pierwszego składu, 27 kwietnia 2012 r. skład był testowany na linii E 20 na odcinku Siedlce – Łuków. 

Spółka Leo Express obsługuje przewozy relacji Praga – Bogumin, na której konkurują z Pendolino spółki České dráhy oraz pociągami drugiego prywatnego przewoźnika – RegioJet. W Polsce brak jest podobnej konkurencji na torach, a PKP PLK w 2013 roku zamknął rynek dla konkurenta spółki z grupy kapitałowej swojego właściciela- PKP S.A. Dominującym udziałowcem konkurencyjnej dla Leo Express spółki PKP Intercity w 99,99% pozostaje nadal PKP S.A.- rządowy quasi- monopol kolejowy w przewozach dalekobieżnych, mający zdecydowanie dominującą pozycję w tym segmencie rynku.

Stracona szansa szybkich kolei? Leo Express oferuje czasy przejazdu mocno konkurencyjne wobec oferty pociągów Pendolino. Przewoźnik wraz z Dolnośląskimi Liniami Autobusowymi chciał rozpocząć przewozy w Polsce od grudnia 2013, jednakże ich wnioski o przydzielenie tras zostały odrzucone przez kontrolowany w całości przez polski rząd monopol infrastrukturalny o nazwie PKP Polskie Linie Kolejowe.

Wg wikipedia, oprac. A. FUlarz, 2013