Gazeta codzienna

Sztuka. Kultura. Nauka.

* * *
Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego świata w sobie zamykający dla informacji pospolitej. Od 3 stycznia 1661.
sobota, 26 Maj, 2018 - 10:18

Polska krajem likwidacji portów lotniczych. Zlikwidowano ich więcej - niż ich obecnie istnieje.

wt., 13/10/2015 - 22:20

Od czasów II wojny światowej zlikwidowano więcej portów, niż ich obecnie istnieje. Zlikwidowano następujące porty lotnicze:

Port lotniczy Jelenia Góra 

Połączenia przed II wojną światową do: Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus.

Port lotniczy Gliwice

Połączednia przed II wojną światową do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu.

Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum)

Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy (od 2 stycznia 1929)- przed II wojną swiatową.

Port Lotniczy Elbląg

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna

Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum)

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy.

Port Lotniczy Słupsk

Połączenia lotnicze do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed II wojną światową, po drugiej wojnie światowej, od 1975 roku- loty do Warszawy, Katowic, Wrocławia. Loty do Warszawy działały z przerwami do lat 90-tych.

Port lotniczy Szymany- Mazury

Obsługiwał od 1998 roku loty do Warszawy i miast w Niemczech. Jako jedyny port lotniczy z powyższej listy ma zostać reaktywowany.

Port lotniczy Gubin

Połączenia przed II wojną światową do Szczecina.

Port lotniczy Gdynia

Od kwietnia 1936 połączenia lotnicze do Warszawy. Obecnie w rozbiórce i likwidacji.

Port lotniczy Nysa

Połączenia do Gliwic i Jeleniej Góry przed II wojną światową

Port lotniczy Malbork

Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową

Port Lotniczy Opole

Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego.

Port lotniczy Piła

Port lotniczy powstal w 1913 roku. Brak danych n/t kierunków lotów. Planowano jego reaktywację.

Port lotniczy Koszalin

Działał jako pasażerski port lotniczy od 1965 r. W 1979 obsłużyło 85 853 pasażerów, a w latach 1986-1991 średnio 50-55 tys. pasażerów. Port lotniczy zamknięto w 1991 roku.

Port lotniczy Świnoujście

Przed II wojną światową połączenia do Szczecina, pradopodobnie także Berlina. Obecnie port lotniczy znajduje się po niemieckiej stronie granicy i działa sezonowo. Nie obsługuje lotów do Polski. W przeszłości obsługiwał loty do Warszawy i miast południa Polski.

Port lotniczy Białystok

30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy juz nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony. 

Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalośc krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i poiątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano. 

"Tuż po wojnie utworzono w Białymstoku Oddział Polskich Linii Lotniczych LOT. 30 kwietnia 1945 r. uruchomiono loty rejsowe. Co tydzień w poniedziałki, środy i piątki lądowały u nas Douglasy DC-3. Lot z Białegostoku do Warszawy trwał 50 minut, a bilet kosztował 400 złotych. Ten interes - jako relikt kapitalizmu - szybko zwinięto."
wg http://epbk.pl/forum/index.php?acti...

opr. A. Fularz